Nekklachten

Na rugklachten zijn nekklachten de meest voorkomende klacht van ons houding- en bewegingsapparaat. Deze nekklachten kunnen ervoor zorgen dat u belemmerd wordt in uw dagelijkse werkzaamheden en kunnen zelfs leiden tot ziekteverlof. Bij nekklachten worden ook de hoofdpijn en duizeligheidsklachten meegenomen aangezien dit vaak afkomstig is uit de nek.

Nekklachten kunnen worden onderverdeeld in aspecifiek of specifiek. Aspecifiek omvat alles waarvoor geen duidelijke oorzaak van de klacht is, dit wil echter niet zeggen dat er geen lichamelijke oorzaak is of kan zijn. Specifieke nekklachten komen vaak voort uit een aanwijsbare oorzaak, zoals slijtage, een hernia of een andere oorzaak. Onderliggende oorzaken kunnen bijvoorbeeld stress of het aanhouden van een verkeerde houding zijn. Nekklachten zijn naast als specifiek en aspecifiek ook onder te verdelen in acute en chronische klachten. Alles dat minder lang aanhoudt dan zes weken wordt als acuut beschouwd, bij langer dan drie maanden wordt een klacht gezien als chronisch.

Er zijn veel verschillende symptomen bij nekklachten. Denk bijvoorbeeld aan een stijve nek, een beurs of zwaar gevoel, duizeligheidsklachten, visusproblemen, of stekende pijn in de nek. De symptomen zijn zeer verschillend en afhankelijk van de oorzaak van de nekpijn. De pijn in de nek kan hierbij uitstralen naar het hoofd, bovenrug, schouders, armen en handen. Naast de pijn en de stijfheid kan bewegingsbeperking een grote rol spelen bij de nekklachten. Hierbij gaat het vooral om het buigen en draaien van het hoofd. De symptomen die jij ervaart zijn afhankelijk van de oorzaak. De behandeling van nekklachten is per persoon en per klacht verschillend. Over het algemeen is het verminderen van de pijn en het vergroten van de beweeglijkheid in de meeste gevallen noodzakelijk .Om de klachten te behandelen, maar om ook te voorkomen dat ze terugkomen, is het trainen van stabiliteit, kracht en een juiste lichaamshouding ook belangrijk.

• Afspraak binnen 24 uur