Knieklachten

Heb jij pijn in je knie? Bijvoorbeeld tijdens het sporten, of misschien wel alleen na het sporten. Elke pijn in het lichaam is vervelend, zo ook knieklachten.

De meeste knieklachten komen voor bij mensen die intensief sporten en “ouderen”. Maar iedereen kan last hebben van knieklachten. Vaak hebben de ouderen last van chronische knieklachten, bijvoorbeeld een slijtage van de knie.

Er zijn verschillende soorten knieklachten, waarbij een onderscheid kan worden gemaakt in specifieke en aspecifieke knieklachten.

Met specifieke knieklachten worden klachten bedoeld waarbij de oorzaak van de klacht duidelijk is. Hierbij kan de aandoening worden aangetoond middels aanvullend diagnostiek. Voorbeelden van specifieke knieklachten zijn een meniscuslaesie of slijtage van de knie.

Bij aspecifieke knieklachten is de oorzaak dus niet aantoonbaar met aanvullend onderzoek. Dat wil zeggen dat middels een MRI-scan of röntgenfoto geen afwijkingen in de structuren van de knie gevonden worden.

Dit wil niet meteen zeggen dat de pijn ‘tussen de oren’ zit en dat de fysiotherapeut niet de oorzaak van de pijn kan achterhalen. De pijn kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een disbalans in de spieren, overbelasting, verkeerde houding etc. Hierbij is dan niet direct “schade” zichtbaar, maar kan wel degelijk klachten veroorzaken.

• Afspraak binnen 24 uur